Het corrigeren van meterstanden is verschillend per situatie. Zie onderstaand de verschillende situaties en de daarbij horende werkwijzen om een meterstand te corrigeren.
- Meterstanden/prijzen kloppen niet op losse definitieve factuur
- Meterstanden/prijzen kloppen niet op pro forma factuur
- Meterstanden/prijzen kloppen niet op (nog niet gejournaliseerde) reservering
- Meterstanden/prijzen kloppen niet op gejournaliseerde reservering met openstaand bedrag
- Meterstanden/prijzen kloppen niet op gejournaliseerde reservering zonder openstaand bedrag
1. Meterstanden/prijzen kloppen niet op losse definitieve factuur
- Crediteer de definitieve factuur en verreken deze met de originele (foutieve) factuur.
- I.v.m. foutieve prijs instellingen checken:
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
Zie Basisgegevens - Opties & Artikelen. Open het artikel om prijs te controleren en/of deze te wijzigen. - Welk artikel staat aan de meter gekoppeld?
Zie Basisgegevens - Locaties - open locatie - tabblad gas, water, elektra. - Open de meter om gekoppelde artikel te zien of te wijzigen.
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
- Meterstand terug zetten naar oude meterstand
- Ga naar Overzichten - Meterstanden
- Selecteer de locatie
- Geef als nieuwe meetdatum een latere datum in als dat de einddatum van de foutieve meterstand was. Voorbeeld einddatum van foutieve stand is 31-12-2023, dan bij invoeren van de ‘oude meterstand’ 01-01-2024 ingeven.
- Laat veld in kolom reservering en kolom factuur leeg
- Klik op Definitief verwerken.
- Voeg opnieuw de nieuwe meterstand toe.
Let op! Het is niet mogelijk een datum in te geven dat vóór de laatst ingegeven datum valt!
2. Meterstanden/prijzen kloppen niet op pro forma factuur
- Pro forma factuur verwijderen
- I.v.m. foutieve prijs instellingen checken:
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
Zie Basisgegevens - Opties & Artikelen. Open het artikel om prijs te controleren en/of deze te wijzigen. - Welk artikel staat aan de meter gekoppeld?
Zie Basisgegevens - Locaties - open locatie - tabblad gas, water, elektra. - Open de meter om gekoppelde artikel te zien of te wijzigen.
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
- Meterstand opnieuw verwerken
- Ga naar Overzichten – Meterstanden
- Selecteer de locatie
- De ingegeven meterstand van de pro forma factuur worden na verwijderen pro forma factuur, weer in het rood getoond, controleer deze.
- Koppel reservering en losse factuur
- Klik op definitief verwerken om een nieuwe pro forma factuur te maken.
- Controleer de pro forma factuur en als deze juist is, maak er dan een definitieve factuur van.
3. Meterstanden/prijzen kloppen niet op (een nog niet gejournaliseerde) reservering
- I.v.m. foutieve prijs instellingen checken:
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
Zie Basisgegevens - Opties & Artikelen. Open het artikel om prijs te controleren en/of deze te wijzigen. - Welk artikel staat aan de meter gekoppeld?
Zie Basisgegevens - Locaties - open locatie - tabblad gas, water, elektra. - Open de meter om gekoppelde artikel te zien of te wijzigen.
- Welke prijs staat bij het artikel ingesteld voor periode meetdatum?
- Herstellen van de meterstand op de boeking
- Open de boeking
- Ga naar Opties & Artikelen
- Verwijder het artikel van de meterstand(en)
- Opnieuw toevoegen van de juiste meterstand
- Ga naar Overzichten - Meterstanden
- Selecteer de locatie op
- Klik dubbel op de regel elektra (of andere meter) om de meterstand geschiedenis te openen.
- Wijzig hier bij de laatst ingegeven datum de meterstand naar de juiste meterstand.
- Klik op Opslaan.
- Controleer de boeking of de nieuwe meterstand juist op de boeking is geplaatst
4. Meterstanden/prijzen kloppen niet op gejournaliseerde reservering met openstaand bedrag
Corrigeren van het openstaande bedrag op de boeking door de foutieve meterstand:
Maak een losse factuur met de artikelen negatief en zorg dat deze aan dezelfde gast gekoppeld staat als dat de boeking is.
Verreken de credit factuur met het openstaande bedrag in de boeking.
- I.v.m. foutieve prijs instellingen checken:
- Zie Basisgegevens - Opties & Artikelen. Open het artikel om prijs te controleren en/of deze te wijzigen.
- Welk artikel staat aan de meter gekoppeld?
Zie Basisgegevens - Locaties - open locatie - tabblad gas, water, elektra. - Open de meter om gekoppelde artikel te zien of te wijzigen.
- Meterstand terug zetten naar oude meterstand
- Ga naar Overzichten – Meterstanden
- Selecteer de locatie
- Geef als nieuwe meetdatum dezelfde datum in als dat de einddatum van de foutieve meterstand was. Voorbeeld einddatum van foutieve stand is 31-12-2023, dan bij invoeren van de ‘oude meterstand’ 01-01-2024 ingeven.
- Laat veld in kolom reservering en kolom factuur leeg
- Klik op Definitief verwerken.
- Voeg opnieuw de nieuwe meterstand toe en verwerk deze op een losse factuur, maak deze definitief en stuur deze naar de gast.
Let op! Het is niet mogelijk een datum in te geven dat vóór de laatst ingegeven datum valt!
5. Meterstanden/prijzen kloppen niet op gejournaliseerde reservering zonder openstaand bedrag
- Foutieve meterstand is in dit geval al door de gast betaald. Voor het evt. verschil kun je een losse (credit) factuur maken. Voeg hierin het artikel van de meterstand toe en geef het verschil in (dit kan zowel positief als negatief zijn).
- Stuur de gast de factuur en wanneer het een creditnota is (dus er is teveel berekend in de reservering dan dat het was), dan terugbetaling verzorgen.
Voor toekomstige meterstand het volgende oppakken:
- I.v.m. foutieve prijs instellingen checken:
- Zie Basisgegevens - Opties & Artikelen. Open het artikel om prijs te controleren en/of deze te wijzigen.
- Welk artikel staat aan de meter gekoppeld?
Zie Basisgegevens - Locaties - open locatie - tabblad gas, water, elektra. - Open de meter om gekoppelde artikel te zien of te wijzigen.
- Meterstand terug zetten naar oude meterstand
- Ga naar Overzichten – Meterstanden
- Selecteer de locatie
- Geef als nieuwe meetdatum dezelfde datum in als dat de einddatum van de foutieve meterstand was. Voorbeeld einddatum van foutieve stand is 31-12-2023, dan bij invoeren van de ‘oude meterstand’ 01-01-2024 ingeven.
- Laat veld in kolom reservering en kolom factuur leeg
- Klik op Definitief verwerken.
Let op! Het is niet mogelijk een datum in te geven dat vóór de laatst ingegeven datum valt!
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.