Dit programma geeft u een overzicht van alle terug te betalen bedragen. Deze posten kunnen zijn ontstaan doordat gasten teveel betaald hebben of bijvoorbeeld na een annulering of bij het gebruik van borgen.
Reserveringen die nog niet zijn gejournaliseerd, maar waarbij wel een bedrag als Terug te betalen staat vermeld, worden niet in de lijst vermeld. Pas als de gast is vertrokken en de boeking is gejournaliseerd is het zeker dat er een terug te betalen bedrag is ontstaan. Na journalisering wordt de boeking dus wel in deze lijst vermeld.
U krijgt in eerste instantie een overzicht van alle posten te zien. In het witte vak, bovenaan het scherm, kunt u een gast zoeken door zijn achternaam in te geven.
Op het moment dat u een terugbetaling wilt invoeren, klikt u bovenin het overzicht op ‘Terug betalen’ (eerst de betreffende post selecteren).
Daarna kunt u het terugbetaalde bedrag invoeren door op ‘Toevoegen’ te klikken.
Kies eerst de juiste betaalmethode, dan de betaaldatum en geef tenslotte het bedrag in. U kunt het bedrag positief invoeren. Door het type ‘Terugbetalen’ wordt het automatisch op de juiste manier verwerkt.
Tot slot kunt u er voor kiezen om automatisch een betalingsbevestiging te mailen naar de gast.
Uitbetalen als Batch
U kunt ook een selectie maken van diversen posten en deze als batch uitbetalen.
Selecteer de posten welke u wilt uitbetalen. Klik rechtsboven op Uitbetaalbatch. U ziet nu een extra scherm waar u een bedrag kunt ingeven. U kunt hier bijvoorbeeld aangeven dat u alle bedragen van kleiner dan een euro niet wilt meenemen in uw betaalbatch.
Klik op Oke en de betaalbatch wordt aangemaakt. Deze batch wordt altijd als SEPA formaat aangemaakt.
Verrekenen:
Het kan zijn dat een tegoed toch niet moet worden uitbetaald, maar moet worden verrekend met een openstaande factuur.
Zie hiervoor deze handleiding, of de e-learning over het onderwerp Verrekenen.
Opmerkingen
1 opmerking
Artikel is gesloten voor opmerkingen.